SoVaTass: Co-creatief ontwerpen met kinderen met autisme

Kinderen met autisme hebben beperkte sociaal-communicatieve vaardigheden. Van de bestaande SoVa-trainingen steken ze onvoldoende op. Games en apps met interactieve oefeningen maken deze trainingen mogelijk persoonlijker en gevarieerder, en daarmee leuker en effectiever. Dit SoVaTAss-project ontwikkelt daarom een toolbox van digitale werkvormen voor kinderen van 10 tot 12 jaar.

In het verkennende onderzoek is een kinderpanel als co-designer meegenomen, met hun eigen toolbox en diverse onderzoekvormen. Deze benadering leverde nieuwe inzichten op: de SoVa-toolbox moet niet alleen gericht zijn op de kinderen zelf, maar ook op een meer begripvolle sociale (school)omgeving.

Bij het ontwerp van de digitale werkvormen houden we rekening met de organisatorische context waarin ze moeten functioneren. Daarom dragen professionals (zorg, educatie) bij aan het ontwerp van de toolbox en denken ze mee over benodigde aanpassingen in bestaande werkprocessen. Zo vergroten we in de ontwerpfase al het draagvlak voor de veranderingen die deze zorginnovatie met zich meebrengt.

Ontdek meer over dit én ander designonderzoek; bezoek de Dutch Design Week en koop hier tickets!