Retailution: retail-innovatie in Rotterdam

MKB’ers in de binnenstad van Rotterdam hebben het niet makkelijk: de concurrentie van online-verkoop is groot, de ruimte is schaars, en daardoor bliven de huurprijzen op triple-A locaties stijgen. Hoe maken we deze mkb-retailers innovatiever en competitiever? Die vraag legde kenniscentrum Creating 010 van Hogeschool Rotterdam voor aan studenten van verschillende ontwerpopleidingen.

Het resultaat is Retailution: een expositie over de toekomst van retail. De ontwikkelde concepten variëren van ‘morgen praktisch toepasbaar’ tot verregaande speculaties op grond van een prille trend. Belangrijke thema’s zijn storytelling, duurzaamheid, social influencing, smart design en personalisatie van merken, producten en diensten.

In het totaal werkten ruim 400 studenten samen met 15 retailers en retail-stakeholders. Voor de retailers waren de projecten inspirerend en uitdagend: uit de feedback blijkt dat ze hun innovation readiness verhoogden. Enkele ontwerpen worden daadwerkelijk gerealiseerd, omgezet in diensten of producten, of zij dienen als basis voor een eigen bedrijf van alumni van Hogeschool Rotterdam.

Network Applied Design Research

Research Center Creating 010

Projectpartners

  • Hogeschool Rotterdam
  • De Bijenkorf
  • DLVS-Creative Collective
  • Donner
  • Gemeente Rotterdam Stadsontwikkeling/Economie
  • Groos
  • Hutspot Rotterdam
  • Joline Jolink
  • New Fork
  • Rib & Eye Steak
  • Studio Lost & Found Store Spaces
  • Urban Department Store
  • User Advocate
  • Vivre Productions
  • 's Zomers Bloemen
  • C. Cruden

Financiers

  • SIA Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek

Contact

Ontdek meer over dit én ander designonderzoek; bezoek de Dutch Design Week en koop hier tickets!