Groei door beleving

VR in het onderwijs simuleert stressvolle zorgsituaties

Zorgverleners moeten soms in stressvolle situaties werken. Hoe kan simulatie via Virtual Reality (VR) eraan bijdragen dat zorgstudenten en professionals zich hierop kunnen voorbereiden? Om dat uit te vinden, stelde Fontys een multidisciplinair team samen van studenten, docenten en onderzoekers van de opleidingen Verpleegkunde, Fysiotherapie, Psychologie en ICT.

Verhalen uit de praktijk

Het team verzamelde praktijkverhalen van zorgorganisaties over stressvolle situaties: bijvoorbeeld het reanimeren van een patiënt in een drukke omgeving, of omgaan met een patiënt die agressief gedrag vertoont. Aan de hand van deze verhalen ontwierp het team een aantal interactieve VR-simulaties en testte deze bij zorgstudenten, om het leereffect van de VR-beleving te onderzoeken.

Realistische oefening

Het blijkt dat de VR-simulatie zorgstudenten en -professionals in staat stelt om stressvolle situaties in de zorg op een realistische manier te ervaren en te oefenen. Daarbij kan de docent de mate van stress beïnvloeden, door de context waarin de ervaring zich afspeelt en andere relevante stressoren aan te passen.

Ontdek meer over dit én ander designonderzoek; bezoek de Dutch Design Week en koop hier tickets!